De la definirea conceptului de personalitate de către Carl Jung, s-a conturat o diferențiere clară între introvertiți și extrovertiți. Cu firi și stiluri de interacțiune și colaborare total opuse, fiecare categorie are nevoi foarte diferite în viața profesională, iar pentru a susține cu adevărat colaborarea eficientă și productivitatea, organizațiile trebuie să orienteze tot mai mult în viitor spre un mediu și spații de lucru care să se potrivească ambelor tipuri de personalitate.

Pentru clarificarea limbajului, conform modelului de personalitate cu cinci factori, introvertiții și extrovertiții se deosebesc prin modul în care interacțiunile cu ceilalți le influențează energia și interacțiunea cu ceilalți. În timp ce introvertiții sunt de obicei epuizați de prezența altora, extrovertiții se entuziasmează la perspectiva de a fi în preajma altora, își încarcă bateriile și se simt energizați în medii sociale.

Cu alte cuvinte, la locul de muncă, angajații extrovertiți apreciază mai degrabă spațiile generoase și deschise, care favorizează discuțiile și colaborarea, adică un mediu activ și dinamic, motivant, sociabil și stimulant din punct de vedere senzorial. Lucrul într-un birou luminos și aglomerat, interacțiunea frecventă cu colegii și organizarea unor întâlniri regulate sunt elemente esențiale pentru angajații extrovertiți, care lucrează mai bine în echipă, se simt în largul lor și chiar se dezvoltă în preajma altora. Prin urmare, crearea unui mediu de lucru adaptat acestora implică existența unui spațiu în care personalitățile sociabile și extrovertite se întâlnesc zilnic, în persoană.

Tradițional, birourile sunt proiectate pentru a corespunde profilului extrovertit, însă această abordare poate ignora nevoile persoanelor aflate la pol opus. Un mediu de lucru prea agitat scade energia angajaților introvertiți, care reprezintă între 30% și 50% din forța de muncă, potrivit cercetărilor. În cea mai mare parte a timpului, introvertiții au nevoie să fie singuri pentru a-și regla nivelul de energie și emoțiile și lucrează mai bine individual sau într-un cadru de interacțiune redusă cu echipa.

Angajații de astăzi nu caută doar un simplu loc de muncă, ci aspiră la un mediu de lucru care să le ofere o experiență completă și să le permită să îmbine activitatea profesională cu momentele recreative și de relaxare. Potrivit unui sondaj realizat de Genesis Property, compania fondată de antreprenorul Liviu Tudor, din cei 1.247 de respondenți reprezentând mai multe generații la nivel național, aproape 61% dintre angajați consideră că biroul ideal trebuie să fie într-un campus cu multe facilități și opțiuni pentru viața la birou și timpul liber, cu spații diferite unde pot lucra în funcție de nevoile lor.

Citeste si:
DOCUMENT. Guvernul a publicat măsurile fiscale. Cum vor fi taxate...
DOCUMENT. Guvernul a publicat...

Din perspectiva beneficiilor, lucrul într-un birou ideal aduce contribuții semnificative pentru angajații din toate generațiile. Aproape 60% dintre aceștia consideră că un astfel de mediu îmbunătățește starea lor de bine și sănătate, în timp ce 50% apreciază că sporește productivitatea și eficiența muncii. De asemenea, aproape jumătate din respondenți (49%) percep lucrul într-un birou ideal ca fiind esențial pentru realizarea unui echilibru între viața profesională și timpul liber.

Prin urmare, este esențial să existe opțiuni flexibile în ceea ce privește modul de lucru, cum ar fi lucrul de la distanță sau în regim hibrid, pentru a permite angajaților introvertiți să își desfășoare activitatea într-un mediu mai puțin aglomerat și mai concentrat, în timp ce angajații extrovertiți pot continua să se bucure de interacțiuni sociale și colaborare.

Citeste si:
Cum poți crește coeziunea dintre angajați pe termen lung – 4...
Cum poți crește coeziunea...

Asigurarea unui mediu de lucru incluziv, care să ia în considerare nevoile tuturor angajaților, poate îmbunătăți semnificativ satisfacția și performanța acestora. Astfel, adaptarea spațiilor de lucru - cum ar fi birourile individuale sau cabinele, dar și zone deschise pentru colaborare - pentru a se potrivi atât nevoilor introvertiților, cât și ale extrovertitilor, poate reprezenta un pas esențial către o cultură organizațională mai echilibrată și eficientă.

Trebuie luat în calcul și faptul că opt din zece angajați din Gen Z petrec timp liber alături de colegii din echipă, relațiile interpersonale la birou fiind pentru mulți dintre ei un criteriu de care țin cont în alegerea sau păstrarea unui loc de muncă. Astfel, aproape 80% dintre angajații Gen Z desfășoară activități cu colegii lor în timpul liber cel puțin o dată pe lună. În cazul milenialilor și al angajaților din generația X, procentele ajung la 56%, respectiv 52%, potrivit aceluiași sondaj realizat de Genesis Property, compania fondată de antreprenorul Liviu Tudor.

Citeste si:
Trei angajați CFR, prinși băuți la muncă; alți doi au plecat din...
Trei angajați CFR, prinși...

Recunoașterea valorii diferitelor perspective și abordări aduse de introvertiți și extrovertiți poate contribui la o echipă mai conectată, mai creativă și mai productivă. Prin crearea unui mediu de lucru care încurajează colaborarea și respectă diversitatea stilurilor de lucru, se poate asigura o colaborare eficientă și o performanță excelentă în echipă.


Despre autor:


Ultima actualizare: 28 Iunie 2024 - 02 : 06

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.