Consumerismul etic este un trend care a apărut în ultimii 10 ani și care se bazează pe ideea de a fi responsabili cu planeta prin modul în care cumpărăm. Trendul început de utilizatorii individuali se extinde astăzi spre companii mari și mici.

Consumerismul etic este o idee simplă, dar profundă, prin care modul în care cumpărăm lucruri are un impact asupra lumii în care trăim. Astfel, consumerismul etic înseamnă să îți urmezi valori sustenabile atunci când achiziționezi ceva și să analizezi amprenta de carbon a fiecărei achiziții. Fie că vorbim de haine, produse de birou, dispozitive digitale.

Pe măsură ce interesul oamenilor către sustenabilitate crește și companiile au devenit mai atrase de această zonă care, dincolo de impactul mai redus asupra planetei, poate aduce profituri bune.

„Oamenii cumpără produse despre care cred că le oferă cea mai bună valoare. Dimensiunea etică este una dintre aceste modalități prin care adaugi valoare unui produs”, consideră Jason Dana, profesor asociat de marketing la Universitatea Yale din Statele Unite.

Cum pot companiile să devină mai etice

Dincolo de aspectul care ține de fiecare consumator, companiile se uită din ce în ce mai mult înspre zona de sustenabilitate etică. Atât prin activitatea lor internă, cât și prin lanțul lor de aprovizionare.

În momentul de față, una dintre cele mai bune metode prin care o companie poate fi mai etică este să obțină o certificare privind lanțul său de aprovizionare, care arată faptul că nu doar intern, cât și extern, o companie este responsabilă. Un exemplu de astfel de certificare este Fair Trade, prin care consumatorii știu că o firmă nu se bazează pe un lanț de aprovizionare care angajează minori, care respectă standardele muncii și nu achiziționează resurse din zone de conflict.

Astfel, firmele din lume și din România trebuie să se bazeze din ce în ce mai mult pe produse sustenabile. 92% din respondenții la un studiu realizat în Statele Unite au spus că au o imagine mai pozitivă asupra unei companii care e etică, iar 15% consideră că ar plăti mai mult dacă o firmă le-ar demonstra faptul că are un lanț de aprovizionare curat.

Citeste si:
Unde găsești oamenii potriviți - 4 resurse pentru compania ta
Unde găsești oamenii...

Companiile pot deveni mai etice prin revizuirea furnizorilor, prin analizarea surselor pentru materie primă, dar și prin alinierea culturii lor interne la dorințele angajaților. Studiile arată că angajații sunt mai predispuși să lucreze cu o companie care respectă drepturile omului și demonstrează o atenție pentru sustenabilitate. De asemenea, firmele pot transforma această tranziție etică într-una care să le creeze o imagine bună în campaniile de marketing și să facă și educarea clienților.

De exemplu, o companie folosește numeroase produse de papetărie, imprimante, dar și produse de scris. Alegerea sustenabilă a acestora poate fi un lucru mic, dar poate transmite un mesaj bun angajaților și clienților. Una dintre metode ar putea fi alegerea produselor de scris de la Pilot, care sunt create cu mentalitatea conservării mediului înconjurător, având certificările EMAS și ISO 14001. Produsele sunt create cu o cantitate de plastic de unică folosință limitată, folosindu-se plastic reciclat, iar reîncărcarea acestora prin rezerve e mai sustenabilă decât schimbarea lor cu totul.

Citeste si:
Povestea Tesla: cum s-a născut compania, când a apărut Elon Musk și...
Povestea Tesla: cum s-a...

Alegerea resurselor sustenabile

O altă metodă prin care companiile se pot transforma e să aibă o mentalitate etică de consum intern. Astfel, o analiză a tuturor elementelor din sediul unei companii poate duce la un rating etic mai bun

Astfel, firmele pot începe prin alegerea sediului unde lucrează și să implementeze diferite metode prin care să reducă din consumul de energie electrică. De asemenea, reciclarea resurselor în cadrul companiei e importantă pentru a transmite un mesaj etic, dar și alegerea furnizorilor pentru diferite produse de birou și nu numai.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 23 Mai 2022 - 05 : 05

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.